Partner in beeld: Vekoma

Vinden, binden en boeien

Vekoma, het bedrijf uit Vlodrop dat wereldwijd achtbanen en reuzenraden bouwt, is partner van Roermond City Swim. Daarnaast is er een groep medewerkers zo enthousiast geworden dat ze samen deelnemen aan het zwemevenement. Yvonne Paulussen, directielid bij Vekoma, droomt alvast vooruit: “Wat zou het mooi zijn als mijn collega’s na afloop zeggen ‘we doen volgend jaar toch wel weer mee, hè’ .“

Verrast door Roermond City Swim

Yvonne Paulussen was vorig jaar als toeschouwer aanwezig bij de Roermond City Swim. “Ik werd verrast door de activiteiten die zich niet alleen aan de Roerkade, maar ook in de andere straten van de stad afspeelden. Ik vind dat knap, daar wil je dan deel van uitmaken. Dus toen de vraag kwam of wij als bedrijf dit evenement wilden sponsoren, hoefde ik daar niet lang over na te denken. Deel uitmaken van een sportief regionaal evenement dat ook nog een maatschappelijk doel onder de aandacht brengt, dat past helemaal in de visie van Vekoma.

Duurzame inzetbaarheid

Binnen de organisatie zijn wij heel erg bezig met duurzame inzetbaarheid. Hoe brengen wij al onze mensen op een gezonde manier naar de eindstreep? Dat doen we bijvoorbeeld door preventief medisch onderzoek uit te voeren onder de medewerkers, door vers fruit te verstrekken, in te zoomen op talentontwikkeling of campagnes te organiseren rondom werkstress of pesten op het werk. De doelen koppelen we aan het jaarlijks sponsoren van één groter item. Op dit moment staat ‘bewegen’ op het programma. En zo kwamen we uit bij de Roermond City Swim. 

Ieder zijn eigen goede doel

Bij de keuze om een groot evenement te sponsoren, kijken we altijd of het zinvol is en bij ons past. Dan kunnen we het ook uitleggen aan onze medewerkers. Partner worden van de Roermond City Swim betekent voor Vekoma zichtbaarder worden in de omgeving, meedoen aan een succesvol evenement, mensen in beweging krijgen én het leveren van een bijdrage aan een goed doel. We vinden het belangrijk om bij te dragen aan goede doelen. Wát een goed doel is, bepalen de medewerkers voor een groot deel zelf. We maken jaarlijks voor iedere medewerker € 50,00 beschikbaar die ze kunnen besteden aan een goed doel dat zij belangrijk vinden. Als die medewerker vindt dat iets een goed doel is, dan is dat voor ons een goed doel. Dat kan zijn de badmintonvereniging die het geld voor het feest niet bij elkaar krijgt, maar dat kan ook KWF zijn. Ieder heeft zijn eigen overweging bij een goed doel, de directie gaat dat vooral niet sturen. Dat hoeft dan niet binnen het plaatje van Vekoma te passen. En als ze wel eens vragen voor een hoger sponsorbedrag, dan zeg ik: ‘Probeer een aantal medewerkers bij elkaar te krijgen, dan kom je zo aan enkele honderden euro’s.’ 

Niet pamperen, wél faciliteren

Vekoma is een betrokken werkgever. We pamperen en organiseren niet, we faciliteren wél waar het gaat. Het team dat deelneemt aan de Roermond City Swim krijgt van ons een badjas en we betalen de clinics voor degenen die daar aan willen deelnemen. Eén van onze medewerkers, Wendy Knoops, en actief binnen de organisatie van de Roermond City Swim, is razend enthousiast en zij is dan ook de drijvende kracht van het Vekoma-team. Zij verzorgt de informatie-bijeenkomsten bij Vekoma, deelt foto’s, zorgt voor de inschrijvingen en heeft in de centrale hal een spaarpot geplaatst waar collega’s die dat willen, kunnen doneren. Die donaties gaan dan naar de goede doelen van de Roermond City Swim: de Stichting Vrienden van Laurentius voor een vrouwvriendelijke mammografie en de Maarten van der Weijden-foundation

One team one company

Voor ons is het belangrijk om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. Ik vind het heel stoer als we op 31 augustus, met meer dan 30 medewerkers, als Vekoma-team aan de start verschijnen. Vroeger waren we een klein familiebedrijf, nu zijn we onderdeel van een beursgenoteerde onderneming. Maar het familiegevoel willen we vooral vasthouden. ‘One team one company’, dat maakt dat we succesvol zijn. En dan heb je talentvolle en gepassioneerde mensen nodig die er voor kunnen zorgen dat bij ons de proucten van de band rollen. Dat willen we graag laten zien. 

Dit evenement is zo superleuk. Ik hoop dat we er een hele gezellige middag van kunnen maken!”


Auteur: Mariëlle Schlicher